Vandaag kwam er bij de raadsstukken voor juni een brief binnen van Mantelzorg Berg en Dal ze krijgen het drukker met het mantelzorgcompliment door de keuze VVV bon of contant. Indien u als mantelzorger niet zelf contact opneemt met mantelzorg Berg en Dal dan blijven ze bij een bon. Je gaat je zo langzamerhand afvragen, drijven ze hun zin de bon door of zijn ze er echt voor de mantelzorger. Die mantelzorgers die ik spreek willen namelijk 50 euro in contanten, er was er een met de vraag, waarom mantelzorg Berg en Dal dat niet wil. De vraag was dachten zij dat wij niet voor ons zelf konden kiezen en zorgen? Uit dit blog spreekt mijn irritatie, immers hoe moeilijk kan het zijn indien de mantelzorgers in kaart zijn om te vragen wat ze willen? Kost dit uren of moet ik denken dat ze aandelen in de geschenkenbon hebben, nee dat doe ik maar niet. Maar toch moeilijk is het niet hallo met mantelzorg Berg en Dal wilt u uw compliment in de vorm van een bon of contant. Oh dan regelen we dat uw bon, uw envelop ligt dan en dan klaar. Kom op hee mantelzorg Berg en Dal jullie doen goed werk, maar zo simpel kan het zijn! De raad Berg en Dal het hoogste orgaan heeft besloten!</strong
De brief
Geacht college en Raad,
Uiteindelijk heeft de raad na uitvoerige discussie besloten over de vorm waarin het mantelzorgcompliment voortaan wordt verstrekt: de mantelzorgers krijgen de keuze uit een cadeaubon of geld.
U kent ons afwijkende standpunt en onze argumentatie daarvoor. En als college deelt u dat. Na het raadsbesluit is uiteraard ook voor ons de discussie voorbij.
We hebben ons wel moeten afvragen hoe wij uitvoering kunnen geven aan de praktische uitvoering ervan. Wij zijn een vrijwilligersorganisatie, die wordt ondersteund door Forte welzijn. Wij werken voor een doelgroep van enkele duizenden mantelzorgers in onze gemeente en daardoor zijn onze mogelijkheden beperkt om extra en niet eerder bestaande werkzaamheden op te pakken. Onze beschikbare tijd zetten wij immers met voorrang in voor de vele mantelzorgers zelf; wij ondersteunen hen waar maar mogelijk. En we bieden hen daarbij vooral een luisterend oor. Juist door zo veel mogelijk mantelzorgers persoonlijk te bereiken krijgen wij nog een nog beter zicht op hun zorgen, wensen en behoeften. Dat is onze primaire opgave en dat moet ook zo blijven. Wij verzorgden al wel –samen met Forte Welzijn- de afhandeling van het mantelzorgcompliment. Deze jaarlijks terugkerende activiteit kende in de oorspronkelijke vorm (cadeaubon) voor Forte Welzijn een tijdbeslag van iets méér dan 90 uur, dit is inclusief de -waar mogelijk- persoonlijke bezorging bij de mantelzorger thuis. De ureninzet door vrijwilligers bedroeg daarnaast nog 48 uur. Met de uitvoering van het raadsbesluit (keuze cadeaubon of geld) lopen wij tegen twee effecten aan: -voor mantelzorgers die kiezen voor geld kunnen wij als Mantelzorg Berg en Dal dit alleen maar in contanten aanbieden (privacyregels met betrekking tot gegevens over bankrekeningen) -er zullen meer uitvoeringsuren mee gemoeid zijn, naar schatting 24 – 30 uur extra voor onze vrijwilligers. Deze extra inspanning zullen wij proberen te leveren. Uit oogpunt van doelmatigheid gaan we uit van verstrekking van primair de gebruikelijke cadeaubon tenzij een mantelzorger actief kenbaar maakt de voorkeur te geven aan de uitkering van een (contant) geldbedrag. Mantelzorgers zullen door ons tijdig op deze mogelijkheid attent worden gemaakt.
Tot slot: raadsleden die hun assistentie bij de werkzaamheden rondom het compliment hebben aangeboden zullen wij t.z.t graag uitnodigen deze toezegging concreet te maken.
Werkelijk niet te bevatten. Ook compleet tegen de afspraken in. Dit is geen keuze, maar een ‘mits als ‘- oplossing. En dat is compleet tegen het oordeel van de raad.