Zoals u weet hebben wij in het verkiezingsprogramma gepleit voor het instellen van het instituut Sociaal Raadslieden. Ook na de verkiezingen zijn wij daar nog warm voorstander van. Om de daad bij het woord te voegen heb ik een sociaal Raadslid benadert, iemand met kennis en ervaring op het gebied van sociale wetgeving. Vanmiddag ontving ik het volgende persbericht, dat ik graag met uw deel: Start Sociaal advies- en hulpspreekuur voor Groesbeek en omliggende gemeenten voor mensen met een kleine beurs.
Vanaf dinsdag 02 december 2014 start een telefonisch spreekuur vanaf 12.30 uur tot 14.30 uur met een Sociaal Raadvrouwe van het landelijk instituut Sociale Raadslieden. In dit spreekuur geeft de Sociaal Raadsvrouw door middel van sociaal juridische informatie en advies ondersteuning aan alle burgers. Dit telefonisch spreekuur zal elke dinsdag en vrijdag gehouden worden tot medio juni 2015.
Steeds meer mensen hebben moeite met het aanhaken op snelle ontwikkelingen. Er kampen velen met de gevolgen van economische krimp, crisis en bezuinigingen. Een groeiende groep inwoners kan nauwelijks meer rondkomen. Uit onderzoeken van het CBS blijkt dat de financiële nood vooral groeit bij eenoudergezinnen, alleenstaanden en mensen met een bijstandsuitkering. Maar ook met de digitalisering van de Rijksoverheid kunnen problemen ontstaan voor mensen die niet met digitalisering zijn opgegroeid.
Het is de bedoeling om met dit spreekuur inwoners te helpen met het regelen van formele zaken bij bijvoorbeeld financieel juridische problemen, maar ook zo nodig bij het invullen van formulieren. Er worden ook bezwaarschriften opgesteld en voeren eventueel op uw verzoek overleg met uitvoeringsinstanties. Dit zodat u uw zaken uiteindelijk op termijn weer zelf kunt regelen. Doel van het spreekuur is dat u uw rechten en plichten kent. U komt dus te weten welke regelingen en voorzieningen er voor u zijn en hoe daar gebruik van kunt maken. De Raadsvrouwe voorziet u van advies op het gebied van Werk en Inkomen, deurwaarders, dwangbevelen, betalingsregelingen, problemen met de belastingdienst ( terugvorderingen/huur/zorgtoeslag etc.), ziektekostenverzekeraars, energieleveranciers en allerhande andere problemen met instanties.
Tevens is de Raadsvrouwe uitkering specialiste, vooral op gebied van W.W.B. minimaregelingen, bijzondere bijstand etc.
Voor jongeren die bijna de 18-jarige leeftijd bereiken kan de Raadsvrouwe helpen, met bijvoorbeeld budgetteren, het aanvragen van zorgtoeslag, het aanvragen en ontvangen van een DIGID maar ook met het invullen van een P-Biljet, betreffende teruggave belasting als de jongeren een bijbaantje heeft. Het is de bedoeling dat u van tevoren een gratis telefonische intake aanvraagt, zodat u te horen of het probleem oplosbaar is, welke papieren u nodig heeft en welke eventuele eigen kleine bijdrage er gevraagd kan worden, indien de Raadsvrouwe na overleg bij u aan huis komt. Dit kan door te bellen op dinsdag- en vrijdagmorgen tussen 12.30 en 14.30 uur met het telefoonnummer 06-38901780 of een mail met uw vraag te sturen naar sociale.raadslieden@gmail.com
Beste meneer Peters,
Ik meen te begrijpen dat het experiment met de Sociaal Raadslieden- het spreekuur van een Sociaal Raadsvrouwe- na juni van dit jaar geen vervolg heeft gekregen. Wat ontzettend jammer! Ik ontvang een bijstandsuitkering van de gemeente Groesbeek, maar het is goed mogelijk dat ik binnenkort een klacht wil indienen tegen het Regionale Werkbedrijf in Nijmegen. Helaas helpen de Sociaal Raadslieden in Nijmegen tegenwoordig alleen nog inwoners van Nijmegen zelf. Is het mogelijk dat in de gemeente Groesbeek de Sociaal Raadslieden permanent komen? ( of zijn ze er al, maar heb ik ze nog niet kunnen vinden?) Heel graag een reactie, met vriendelijke groeten, Mattie Kloosterman in Kekerdom.