Bouwen voor leegstand

In het centrum zien we de contouren van een betonnen kolos. Ik kan niet zeggen dat ik het mooi vind. Ik heb effe een foto gemaakt van het presentatiebord. Ik moet zeggen ik maak mij daar zorgen om, winkels die al elders in wijken gevestigd zijn, naar het centrum, de enige nieuwe die komt is een kaasboer, die we ook al hebben. Kortom wat is de meerwaarde van dit winkelcentrum straks voor de wijken? De wijken verliezen hun winkels, in het centrum ontstaat nog meer leegstand, kortom reden te over, om toch maar weer eens wat verhelderende vragen te stellen aan ons trots College met als trotse aanvoerder de GVP. Bij deze de vragen en euh o ja, ik heb ook nog vragen gesteld over de huurprijzen van de appartementen. Ik kan u wel vertellen dat ik 680 euro huur niet sociaal vind. Bij deze de vragen die u mogelijk eerder leest dan het College in verband met een vakantie van de griffier:

Groesbeek, 7 augustus 2014,

Geacht College,

Het is ons niet ontgaan dat er een geheel nieuw onderdeel van het centrum gerealiseerd wordt. Het meest in het oog springend is echter, dat bij een blik op het reclamebord met komende winkeliers, er tot nu toe geen enkele winkel in het complex komt dan die we al hebben in Groesbeek. Dit kan gaan leiden tot winkelpanden, die elders leeg komen te staan. Zijn we nog steeds aan het bouwen voor leegstand?

Het leidt voor ons tot de volgende schriftelijke vragen:

Wij kunnen ons niet van onze eerdere conclusie onttrekken dat het er daadwerkelijk op lijkt dat er gebouwd gaat worden voor leegstand. Heeft het College al plannen voor leegstaande panden?

Zouden eventueel leeg komende panden een nieuwe bestemming kunnen krijgen? Zoals bijvoorbeeld studentenhuisvesting?

In de wijken raken enkele winkelpanden ook leeg. Wat doet het College om in deze wijken een alternatieve voorziening te realiseren?

Hoe is het inmiddels gesteld met de bezetting van het nu te bouwen centrumcomplex?

We hebben gehoord dat er huren gevraagd worden voor inwoners van ongeveer 680 euro. Is dit bedrag in de optiek van het College nog wel sociaal te noemen?

Deelt het College de optiek dat juist door deze exorbitante huren, de verhuur tegen valt?

Wat doet het College om andere winkeliers aan te trekken voor leegstaande panden in zowel het nieuwe complex als de winkelpanden aan de Dorpsstraat?

In afwachting van uw antwoorden verblijf ik,

Met vriendelijke groet
groesbeekcentrum

Hans Peters

Fractievoorzitter Sociaal Groesbeek

Plaats een reactie